Niebo do wynajęcia

Opublikowane Kwiecień 29, 2013 przez

tanie linie lotniczeNa polskich portach lotniczych największym wzięciem cieszą się tanie linie lotnicze: Ryanair, Wizz Air, easyJet, Germanwings i Norwegian. To pokłady ich samolotów przewożą niemal połowę pasażerów naszych lotnisk. Swój sukces niskobudżetowi przewoźnicy zawdzięczają przede wszystkim otwartemu unijnemu niebu. Zliberalizowany dostęp do przelotów w obrębie krajów Unii Europejskiej umożliwia im rozwój i dalszą żywotność. Z otwartego nieba w o wiele mniejszym stopniu korzystają regularne linie lotnicze, które największe zyski czerpią z międzykontynentalnych połączeń. Jednak tak zwane otwarte niebo jest konkurencją, dzięki której pasażerowie na transatlantyckich połączeniach zyskują niższe ceny.

A korzyści do nas płyną

Otwarte niebo daje dziewięć wolności lotniczych. Wolność posiada wiele znaczeń i podzielić ją można na kilka różnych typów. W tym konkretnym przypadku objawia się w możliwości oferowania przelotów do krajów trzecich, możliwości rejsów krajowych w państwie trzecim, możliwość komercyjnych międzylądowań w trzecim kraju. Oznacza też brak konieczności uzyskiwania specjalnych pozwoleń i zgód na uruchomienie nowych kierunków, chociaż pod tym kątem istnieją nieliczne wyjątki wyjątkowych sytuacji. Otwarte niebo rancza także dla linii lotniczych elastyczność zarządzania siatką połączeń, a także możliwość wybierania najbardziej opłacalnych rejsów. Zastrzeżona jest również konkurencja, która wpływa na niższe ceny biletów lotniczych i bogatszą ofertę, również na tych mniej popularnych kierunkach.

Jak to się zaczęło

Wspólny rynek lotniczy jest o wiele młodszy od samego procesu integracyjnego Europy. Należy do jednego z wielu ogniw wspólnej polityki w zakresie transportu lotniczego. Pierwsze na ten temat plany były zamieszczone w traktacie z 1957 r., który ustanawiał Europejską Wspólnotę Gospodarczą. Ostatecznie na lotnictwo przedłożyło się to aż 30 lat później. W 1992 r. weszło w życie będące kluczowym, rozporządzenie. Dawało ono liniom lotniczym Wspólnoty Europejskiej omalże nieskrępowane dopuszczenie do wszystkich kierunków wewnątrz WE. Obowiązujące zaś w niewielkim stopniu ograniczenia dotyczyły m.in. tras koncesjonowanych, ochrona środowiska i świadczeniem usług publicznych. Otwarte niebo objęło w 1995 r. Austrię, Finlandię i Szwecję, w 2004 r. Polskę i dziewięciu innych nowych członków Unii Europejskiej, a w 2007 r. Bułgarię i Rumunię.

Przyszły i zmiany

Rozporządzenie z 1992 r. funkcjonowało aż do 2008 r., kiedy to połączono dotyczące licencjonowania linii lotniczych przepisów, ustalono taryfy i dostęp do rynku wewnętrznego oraz zniesiono jakiekolwiek ograniczenia w serwowaniu przelotów na zasadzie code-share. Nowe rozporządzenie sprecyzowało kierunki, które mogą być objęte obowiązkiem wykonywania usług publicznych. Trudności pojawiają się liniom lotniczym w momencie, kiedy chcą uruchomić połączenie pomiędzy Unią Europejską a innym krajem. Tu przepisy mocno się różnią i są skomplikowane.

Kategoria: Linie Lotnicze
TAG: , , ,